És a hatodik napon Isten megteremtette az ebet: miért jelenik meg a keresztény vallásban a kutya szinte csak szitokszóként?
Közzétéve: 2023. 03. 30 • 5 perc olvasás
Közzétéve: 2023. 03. 30 • 5 perc olvasás
Az ember legjobb barátja a háziasítása óta nem mindig örvendhetett ennek a megszólításnak; a vallás és ezáltal a kultúra nagyban befolyásolta megítélését. Sőt, még a mai napig is a különböző vallási vezetők körében rendszeresek a viták azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell megítélni a modern kutyatartást. Ferenc pápa arról beszélt, hogy az ebek is a Paradicsomba mennek, ám a Bibliát tanulmányozók jól láthatják, hogy a keresztény vallás és a kutya kapcsolata nem volt mindig ilyen szeretetteljes.
Mint egy hasonlóan összetett kérdésnek, ennek a témának is számtalan árnyalata van, amelyeket most a teljesség igénye nélkül szeretnénk kibontogatni. Így talán esélyünk van jobban megérteni, hogyan férhet meg egymással békében a keresztény szemlélet és a kutya.
Ferenc pápa annak érdekében, hogy megvigasztaljon egy gyászoló kisfiút, aki elvesztette a kutyáját, ezt mondta neki: „A Paradicsom nyitva áll Isten minden teremtménye előtt”. Ferenc pápa kijelentése a kutyások körében nagy port kavart. A PETA például ezt a megszólalást „a konzervatív római katolikus teológia cáfolataként értelmezi, amely szerint az állatok nem juthatnak a mennybe, mert nincs lelkük”.
A hír persze a hívő kutyatartók, mint egyének között is nagy horderejűnek számított. Hatalmas súlytól szabadultak meg, ugyanis többé nem kell amiatt aggódniuk, hogy ha kedvencük meghal, akkor egyszerűen meghalt. Élvezhetik a vallás nyújtotta vigaszt és eltelhetnek a gondolattal, hogy kedvencük lelke is nyugalomra lel a Paradicsomban. A megkönnyebbülés azonban akkora volt, hogy az ellenkezőjéről mindenki megfeledkezett. Ha a kutyák feljuthatnak a mennybe, akkor a pokolba is? Vagy az ebek eredendően jók, így a Pokol egyszerűen számításba sem jön? Trükkös kérdés, igaz?
A Károli Biblia a következőképpen szól a kutyákról:
„Kívül maradnak az ebek, a varázslók és a paráznák, a gyilkosok és a bálványimádók, és mindenki, aki szereti és cselekszi a hazugságot!" (Jelenések 22:15)
„Óvakodjatok a kutyáktól, óvakodjatok a gonosz munkásoktól, óvakodjatok a megmetéltektől!" (Filippibeliekhez írt levél 3:2)
„...és azt kívánta, hogy bárcsak jóllakhatna a gazdag asztaláról lehulló morzsákkal; de csak a kutyák jöttek hozzá, és nyaldosták a sebeit." (Lukács 16:21)
De betelt rajtuk az igaz példabeszéd: „A kutya visszatér a maga okádására", és: „A megfürdött disznó sárban hempereg!" (2. Péter 2:22)
Még aki nem forgatja rendszeresen a Bibliát, annak is világos, hogy ezek a mondatok valójában nem kutyákról, hanem emberekről szólnak. Ezekben, és még számos más esetben is tetten érhető, hogy a kutya egy rendkívül gyakori és rendkívül pejoratív jellemzője az olyan embernek, akinek a viselkedése vagy a külseje hagy némi kívánnivalót maga után. Ha jobban belegondolunk, ez még a mai napig is él a köznyelvben. Ha egy embert valamilyen formában kutyaként jellemeznek vagy kutyához hasonlítanak, az nem azért van, mert olyan kedvesnek, hűségesnek vagy önfeláldozónak látják.
De hogy a pozitív dolgokról se feledkezzünk meg, nem mehetünk el szó nélkül például Tóbiás hűséges kutyája mellett. Hoznánk itt több példát is, de jelenlegi ismeretink szerint a Bibliában nincs másik.
Azonban egyéb vallásos ábrázolásokon és történetekben is megjelentek az ebek. Itt már sokkal több esetben pozitív hősként. Például meglátták, hogy a kutyák a sebeiket nyalogatva gyógyítják magukat: „A kutya azon képessége, hogy nyalogatva begyógyítja a sebeket, azt jelzi, hogy a bűn sebei miként gyógyíthatók gyónással. A hányáshoz visszatérő kutya azokat jelöli, akik gyónnak, de aztán visszatérnek bűnös útjukhoz.”
A 14. században élő és tevékenykedő Szent Rókust csodatevőként is emlegetik. A ferences rendi szerzetes érintésével gyógyította a pestisben szenvedőket, a korabeli források szerint emberfeletti munkát végzett. A történet szerint, amikor ő is megkapta a kórt, egy közeli erdőben bújt el, hogy másokat ne fertőzhessen meg. A legenda alapján egy vadászkutya látta el élelemmel, míg fel nem gyógyult. Az eb a mai napig is ábrázolásának állandó szereplője. Sok történet szerint a kutya nemcsak élelemmel látta el, de később segített neki a gyógyításban is, ahol csodatevő nyálát használta.
A fekete-fehér színezetű ebek pedig a Domonkos-rend jelképeivé váltak. Ez részben a „Domini canes” (az Úr kutyái) latin kifejezés miatt alakult így, ami nagyon hasonlít a rend latin nevére, a Dominicanus-ra. A másik ok pedig, hogy a legenda szerint Szent Domonkos édesanyja azt álmodta, hogy világra fog hozni egy kutyát fáklyával a szájában, amely majd felgyújtja a világot.
Francis Thompson angol költő és katolikus misztikus odáig merészkedett, hogy a The Hound of Heaven (A mennyország kopója) című költeményében Istent egy kutyaként ábrázolja, aki folyamatosan üldözi az eltévedt lelket, hogy a megváltásba terelje őket. Persze azt azért ne feledjük, hogy Thompson ópiumfüggő volt, amely végül az életét is elvette tőle 47 éves korában. Ugyanakkor nem érdemes elsiklani a tény fölött, hogy angolul a kutya „dog”, míg az Isten „god”. Mindenki használja ezt az információt belátása szerint.
A fenti említésekből kiderül, hogy a kutyák nem szerepeltek túl előkelő helyen az Úr kedvenceinek listáján. Disznókkal, gyilkosokkal, bálványimádással, boszorkánysággal, prostituáltakkal, homoszexuálisokkal, vérrel, erőszakkal, gonoszsággal, értéktelenséggel, bolondsággal, kapzsisággal, csalással és bűnös vallási vezetőkkel társítják az említések. A szentírások világossá teszik, hogy a kutyák mire lettek teremtve: dögevők voltak, az emberi szemét és mocsok eltakarítói. És nem volt ez másként a zsidó és az iszlám vallás tekintetében sem.
És most visszatérhetünk Ferenc pápához és a 2014-ben elhangzott kijelentéséhez néhány gondolat erejéig. A Bibliát tanulmányozók és ismerők szerint kutyát tartani nem bűn, de a kutyát bálványként imádni az. Főleg, ha a hitünk és közénk áll a blöki például azzal, ha otthon maradunk miatta, mert beteg, ahelyett hogy megjelennénk a vasárnapi misén. Ám fontos belátnunk, hogy az élet nem konstans. Folyamatosan változik a nyelv, a kultúra, a szokásaink; és a vallás sem kivétel.
Míg évezredekkel ezelőtt tisztátalan állatoknak tartották őket, mert a hiedelmek szerint járványokat terjesztettek, addig ma fizikálisan és mentálisan is támaszkodunk rájuk. Ferenc pápa kijelentése pedig lehetőséget ad a modern hívő ember számára, hogy megszabaduljon egy kis aggodalomtól és nyugodtabb életet élhessen. A vallásgyakorlás, ha változik is, a hit attól még maradhat a régi, a megingathatatlan. Kérdezzük mi, hogy mi rossz van ebben? A nyitott elme és a szív a haladás kulcsa. Nézzük ezt úgy, hogy tettünk egy újabb picike lépést afelé, hogy egy elfogadóbb, élhetőbb világot alakítsunk ki magunk körül.
Kövess minket!
facebook instagram youtube spotifyKapcsolódó cikkek
Speciális igényű kutyát fogadnál örökbe? Erre mindenképp készülj fel!
Egészség • 3 percMiért marad meg egyes kutyáknak a jó illata fürdetés után, míg mások szinte azonnal szaglani kezdenek?
Ápolás • 3 percA kutyapelenka káros is lehet: nem mindegy, hogyan használod
Ápolás • 3 percHa kutyád nem szereti a körömvágást, a körömreszelés lehet a megoldás
Ápolás • 5 perc